Weer eens de Verlichting zonder Spinoza

In aansluiting op het vorige blog, Een avondje Verlichting in Debatcentrum De Balie, wijs ik hier op een recente studie van  

Genevieve Lloyd, Enlightenment Shadows. Oxford University Press, 2013 - books.google

Prologue
1: Cosmopolitan Imagining: Montesquieu's Persian Letters
2: In Celebration of Not Knowing: Voltaire's Voices
3: Hume's Sceptic
4: As Seen by Others: Adam Smith's Theory of Moral Sentiments
5: 'Changing the Common Mode of Thinking': D'Alembert and Diderot on the Encyclopedia
6: The Attractions of Instability: Diderot's Rameau's Nephew
7: Kantian Cosmopolitanism: Perpetual Peace
Conclusion: Looking Back on the Enlightenment
Further Reading 

Ook voor haar beperkt de Verlichting zich tot de 18e eeuw. Ook zij formuleert kritiek op Jonathan Israel's benadering. Zij schrijft in Further Reading: "Israel's analysis stresses the centrality of Spinoza to the radical strand in Enlightenment thought; he also stresses the continuities between Enlightenment themes and contemporary concern with human rights. Israel's theory of a sharp distinction between radical and moderate streams of Enlightenment thought is developed more fully in his three-volume historical study: Radical Enlightenment [etc.]." (p. 169)

Opmerkelijk is hoe weinig deze scholar die toch veel over Spinoza gepubliceerd heeft in dit boek te melden heeft over wat Spinoza betekende voor de 18e eeuwse Verlichters die ze in dit boek behandelt. 

Meer indruk van het boek geeft de bespreking van Mark Collier op de NDPR, die (uiteraard) Spinoza niet mist en dus niet noemt.