Voor Steven B. Smith is 'Jewish liberalism' eigenlijk nog steeds een oxymoron

Hij heeft een ambivalente houding zowel tegenover Spinoza als tegenover het jodendom. Al schreef hij veel over Spinoza en het liberalisme [Spinoza, Liberalism, and Jewish Identity (1997), Spinoza’s Book of Life (2003)], nog altijd kan Steven B. Smith niet goed zijn houding bepalen tegenover Spinoza en zijn rol in de modernisering van het jodendom. Een paar dagen geleden, op 16 mei, verscheen in Commentary Magazine een in mijn ogen enigszins merkwaardig stuk van zijn hand met de ondertitel: “A political and philosophical inquiry into the first modern Jew.”

De lead text luidt:

It is one of the great paradoxes of modern history that one of the most important Jewish philosophers who ever lived—indeed, the man who had perhaps the greatest influence on modern Judaism—is the one Jewish philosopher to have been excommunicated. 

Het merkwaardige is dat hij het negatieve beeld van Spinoza als ‘anti-Jewish animus’, zoals vooral Hermann Cohen Spinoza’s opzet met de TTP be- en veroordeelde, nog eens helemaal in de verf zet. Merkwaardig vind ik ook dat hij ondanks de titel: “Should the Ban on Spinoza Be Lifted?” helemaal niets zegt over de grote aandacht voor dat onderwerp op de internationale conferentie die op 6 december 2015 in Amsterdam werd gehouden, terwijl die wereldwijd in ongeveer alle joodse periodieken z’n weerklank vond. Even denk je dat hij nog met wat mosterd na die maaltijd komt, maar dat is niet het geval: hij nóemt het niet eens en lijkt vooral oudere stuff te herkauwen. Zie de zee van voor hem onoplosbare vragen waarop zijn tekst uitmondt. Paradoxale vragen die een nieuwe Spinoza nodig zouden hebben om ze op te lossen. [Cf.]

Reacties

Het artikel is helaas niet meer toegankelijk.

Michiel, leuk dat je weer eens kwam kijken.
Er zat een foutje in de linke naar het artikel, ontdekte ik door jouw reactie. Ik heb het hersteld.
Meestal controleer ik het resultaat van een aangebrachte link. Hier heb ik dat kennelijk achterwege gelaten. Sorry voor het ongemak.

Het ligt niet aan de link Stan. Je moet nu opeens abonnee op Commentary worden om het stuk te kunnen lezen. Bijzonder vreemd, want een paar dagen geleden was dat nog niet zo.

Merkwaardig, Michiel, ik krijg het zo te lezen, terwijl ik nooit abonnee geworden ben. Het stuk staat bij mij in beeld, terwijl ik rechtsboven zie "login", dus vóór ik ben ingelogd. Promeer het nog eens. Succes.

https://www.commentarymagazine.com/articles/ban-spinoza-lifted/

Nee, lukt niet, maar wel via de i-pad, onbegrijpelijkerwijs...