The Last Superstition on Final Causes

The Last Superstition: A Refutation of the New Atheism

Edward Feser is een filosoof en schrijver in Los Angeles. Hij doceert filosofie aan Pasadena City College. Hij schrijft vanuit een ‘conservative point of view’ en een ‘traditional Roman Catholic perspective’.

Op 19 april plaatste hij op zijn weblog een artikel waarin hij een omissie in zijn laatste boek The Last Superstition (okt 2008) tracht te herstellen door uitvoerig de strijd aan te binden met Spinoza’s argumenten tegen doeloorzaken. Spinoza was hij blijkbaar vergeten. [Hier 't blog] Hij erkent dat Spinoza “one of the chief architects of modernity” is, maar dat betekent uit zijn pen niet zoiets als credits toekennen.

De dag erna plaatste hij het stuk ook op de tamelijk strijdbare what's wrong with the world.net, een soort kruisvaarderssite die hij met vrienden vult, waaronder Steve Burton.

Edward Feser... is an immensely talented Aristotelico-Thomistic philosopher, and the pages he devotes to explaining the proofs for the existence of God are as clear, cogent, and convincing as any I’ve ever read (and I’ve read many)... Feser is most helpful when he explains that the New Atheism of Dawkins, Dennett, Hitchens, and Harris is not — contrary to their noisy assertions — based on physical science. It is a philosophical argument, and one that is not as strong as the argument for theism." National Review

Vriend Burton plaatste ter ondersteuning van vriend Feser deze wel aardig gemaakte video op YouTube:

 

The music is from Lord Britten of Aldeburgh's interesting War Requiem, Op. 66, and features the great Russian soprano Galina Vishnevskaya, accompanied by the London Symphony Orchestra & Chorus under the direction of the composer, recorded in 1963. 

 0:13: Richard Dawkins, Daniel Dennett, Christopher Hitchens & Sam Harris, in turn, intone the pieties of evangelical atheism.
1:28: They confederate together.
1:48: They talk (and talk, and talk) amongst themselves.
2:13: Hieronymus Bosch!
2:27: Raffaello Sanzio!

Ik voel er weinig voor om nader op de 'weerleggingen' in te gaan, maar wil hierover alleen kwijt dat ik het wel enigszins vermakelijk vind dat iemand in de 21e eeuw een denker uit de 17e eeuw onderuit meent te halen met argumenten, zienswijzen en vooral het geloof van een denker uit de 13e eeuw. Ik had niet de indruk dat Edward Feser als neothomist gezien wil worden, maar eerder als een onversneden oldfashioned thomist.

Table of Contents

1. Bad Religion

The “New Atheism”
The old philosophy
The abuse of science
Religion and counter-religion
Things to come

2. Greeks Bearing Gifts

From Thales to Socrates
Plato’s Theory of Forms
Realism, nominalism, and conceptualism
Aristotle’s metaphysics
A. Actuality and potentiality
B. Form and matter
C. The four causes

3. Getting Medieval

What Aquinas didn’t say
The existence of God
A. The Unmoved Mover
B. The First Cause
C. The Supreme Intelligence

4. Scholastic Aptitude

The soul
Natural law
Faith, reason, and evil

5. Descent of the Modernists

Pre-birth of the modern
Thoroughly modern metaphysics
Inventing the mind-body problem
Universal acid
A. The problem of skepticism
B. The problem of induction
C. Personal identity
D. Free will
E. Natural rights
F. Morality in general
Back to Plato’s cave

6. Aristotle’s Revenge

How to lose your mind
The lump under the rug
Irreducible teleology
A. Biological phenomena
B. Complex inorganic systems
C. Basic laws of nature
It’s the moon, stupid

Nu ik toch zo bezig ben, moet ik meteen maar nog een stukje huisvlijt tegen Dawkins opnemen. Hij heeft veel strijdbare vijanden gemaakt.

The Dawkins Delusion
"Does Richard Dawkins exist? Many people would say yes. Terry Tommyrot thinks otherwise. In a revealing interview on "The Big Questions", Dr. Tommyrot explains how belief in Richard Dawkins is, in fact, a harmful delusion, and how it can be explained scientifically." (A parable within a parody) - 2 februari 2007

Reacties

Ik heb er van beide video's genoten! Jammer dat Toomyrot gelijk heeft (Dawkins bestaat immers niet echt) en Dawkins ongelijk (gods bestaan is geen illusie).Vgl. 2/10 en 2/47.