Spinoza - voorbeeld voor seculiere joden?

Deze Youtube-video die ik u in dit blog graag wilde voorleggen, was na plaatsing tot mijn schrik weer gewist, maar is inmiddels toch weer geplaatst. Ik neem aan dat mijn mailtje met indringend verzoek om het weer terug te plaatsen daartoe heeft bijgedragen. Wie weet.

Er is méér dan 1,5 uur uitgetrokken voor een gesprek over joods secularisme - A Conversation on Jewish Secularism. Robert Siegel, gastheer van de NPR-media, interviewt Rebecca Goldstein en David Biale. Beiden hebben al vaker in diverse blog “opgetreden”:

Rebecca Goldstein, schrijfster van Betraying Spinoza: The Renegade Jew Who Gave Us Modernity en haar laatste boek 36 Arguments for the Existence of God: A Work of Fiction.

David Biale publiceerde niet lang geleden Not in the Heavens: The Tradition of Jewish Secular Thought and the editor of Cultures of the Jews. Omschreef Spinoza als de eerste suculiere jood.

Het eerste kwartier van het gesprek gaan beiden uitgebreid in op Spinoza. Zeer interessant om te beluisteren. Ook de rest van het gesprek trouwens, waarin het gaat over hoe ongelovige joden omgaan met hun joodse erfenis etc. En waarin na 46' n.a.v. een vraag vanuit het gehoor Spinoza weer even terug komt; en 53' en daarna wéér.

 

University for a Day
Presented by the Jewish Cultural Studies Program at The New School, in collaboration with the Posen Foundation and the Center for Cultural Judaism.

Er zijn door de organiserende universiteit, The New School, onder de titel University for a Day nog enige video’s geplaatst, die ik hier in willekeurige volgorde plaats daar ik een programma nergens kan vinden. 

Update: hier is de PDF van het programma [bij de Posen Foundation]

Jewish Secularism: Keynote by David Biale

Secularization and Sexuality by Naomi Seidman

Global Jewish Secular Societies by Caryn Aviv

Jewish Folklore as a Venue for Secular Culture by Eli Yassif

Maar voor 'ons doel', dit Spinoza/weblog, is bovengeplaatste video de belangrijkste.

  

Reacties

Ben ik dan een geseculariseerde Wodan-christen, samengesteld uit Frankische, Friese en Saksische genen van het Germaanse ras? Wat een onzinnige suggestie!Hetzelfde probleem heb ik met de Benedictus-Baruch approach van Wolfson en het eindeloos doch ook vruchteloos uitgemelkte vraagstuk van Spinoza als de geseculariseerde Jood, Spinoza als apotheose van Joodse seculiere filosofie. Ik ben er in mijn leven herhaaldelijk mee geconfronteerd geweest, ongeveer op de manier als Rebecca Goldstein het hier presenteert, zij met minder gebaren, minder stemverheffing, minder theatrale zelfonderbrekkingen en expressies. De geseculariseerde en geemancipeerde Jood is natuurlijk een werkelijkheid op grote schaal, nog onlangs schitterend gepresenteerd door Gotfarb in zijn DE WEG UIT HET GETTO (ook op deze blog besproken). Als VERLICHTER, als 'wetenschapsbeoefenaar sensu stricto' heeft Spinoza Joodse bronnen zoals hij ook Griekse, Romeinse en Spaanse bronnen heeft waaruit hij put, uiteraard naast zijn talrijke persoonlijke ervaringen. Terecht zijn geseculariseerde Joden trots dat hij uit hun stam is voortgekomen, zoals ik trots ben dat hij op Nederlandse bodem is ontstaan en dat hij het geluk had door een Van den Enden a.h.w. te zijn geprogrammeerd. Iedereen geniet het voorrecht uit zijn geschriften lering te trekken. Hij is een 'geseculariseerde elckerlijc' en zijn wortels liggen overal waar wetenschap ontwikkeld werd.

Wel, Wim, dan heb jij nog net de discussie kunnen volgen. Inmiddels hebben ze de video weer verwijderd. Zonder toelichting (niet op twitter of Facebook", hoewel de brenger van de video's aanbeveelt: "Find us on Facebook and Twitter." Irritant dit gezwalk. Jammer wat ik vond dat er in het debat heel veel interessante en zinnige dingen werden gezegd.
En Spinoza werd helemaal niet geclaimd voor seculiere joden. Maar omgekeerd is er niks mis mee als er zo opvallend veel seculiere joden zich met Spinoza bezig houden.

Wim, ik begrijp niet wat jij Rebecca Goldstein verkeerd hebt horen zeggen. Je mag je dan gestoord hebben aan haar "gebaren, stemverheffing, theatrale zelfonderbrekkingen en expressies", maar ze gaf wél een schitterende schets van de betekenis van Spinoza, gewoon voor iedereen.
Maar goed - weg video. Dus daar valt niets meer over te controleren. Ik ben daar wel pissig over.

O ja, zij zei heel veel goeie dingen, die ook mij erg aanspraken. 'Spinoza is so new, so absolutely new, incredible ' enz Anderzijds heb ik haar ook geen verkeerde dingen horen zeggen, wel een aantal oppervlakkige en versleten constateringen, waar niemand bezwaar tegen kan hebben. Ook heb ik niet gesteld dat zij Spinoza claimde voor seculiere Joden; zo dom is zij niet. Waar het mij in deze reactie om ging, is dat het thema als zodanig (Spinoza en het Jodendom) mij niet aanstaat en dat ik dat langzamerhand een soort belediging ga vindenvoor de positie die Spinoza inneemt. Ik hoef niet telkens te horen dat de 12e eeuwse Ibn Ezra zijn voorganger in kritische bijbelinterpretatie is en dat hij de houding van Maimonides absurd vond. De eigenlijke boodschap van de TTP blijft dan aan de kant liggen (zoals trouwens in bijna alle hedendaagse populaire inleidingen op Spinoza). Zo, dat ben ik weer even kwijt! Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

Even melden: de gisteren gewiste video met interessante discussie over joods secularisme (met veel over Spinoza), is weer terug op Youtube geplaatst!