Spinoza et la politique / Spinoza and politics van Balibar

Over twee weken is weer de laatste voorjaarsbijeenkomst over de TTP van de Vereniging Het Spinozahuis. Dan zal het onderwerp voor dr. Marin Terpstra en de deelnemers zijn: hoe verhoudt de TTP zich tot de politiek in de 21e eeuw?

Ik ben van plan dan ter voorbereiding in ieder geval het boek gelezen te hebben van Etienne Balibar, Spinoza and politics (1998 en 2008; oorspr. Spinoza et la politique, 1985).

                  
Ik ontdekte dat het een paar dagen geleden bij freebooksource op internet is geplaatst (zie hier). Het kan daar als PDF-tekst worden binnengehaald.

Alleen al voor de uitvoerige en schitterende Preface van Warren Montag, waarin je een fraai overzicht krijgt van de Franse Spinoza-renaissance van de jaren ´60, is het downloaden ervan de 'moeite' waard - een echt heel informatieve tekst.

Maar vooral uiteraard voor de heldere en boeiende tekst van Balibar zelf haal je dit op je pc. Ik vind het een verademing om hem te lezen nadat ik eerder pogingen deed om de erg pretentieuze en nogal ingewikkeld schrijvende Negri te lezen. Voor de laatste kan ik nog weinig waardering opbrengen (ik probeer aan hem te wennen) - dit in tegenstelling tot de eerste.

  

Ik ben aan Negri begonnen, daar hij is gevraagd om te spreken op de jaarvergadering van de Vereniging Het Spinozahuis; hij en Eric Schliesser van Filosofiefaculteit Leiden.

Aanvulling 8 oktober 2009

Het lemma 'Spinoza’s Political Philosophy' op The Internet Encyclopedia of Philosophy dateert van najaar 2008. Het is van de hand van Prof. Jari Niemi (Florida Atlantic); dat staat niet in dat lemma vermeld, maar is te vinden in zijn curriculum. Het boek van Balibar wordt er niet vermeld.

Spinoza's Political Philosophy in de Stanford Encycledia of Philosophy van april 2008 is van Justin Steinberg die wel enige malen op iets van Balibar ingaat.

Reacties

"Dit is het allerbeste boekje dat er bestaat over Spinoza's politieke theorie". Dit schreef ik (als mijn eindoordeel) op de laatste pagina van de oorspronkelijke Franse uitgave, die ik in 1985 van de auteur ontving. Na 24 jaar ben ik dit oordeel nog steeds toegedaan. Ik heb het verslonden en op mijn manier verwerkt. Op p. 51 van mijn uitgave lees ik (ik vertaal): "Het echte probleem van de TTP is dat van DE BETEKENIS VAN HET CHRISTENDOM". En even verderop wordt naar aanleiding van de theocratie uiteengezet dat elk staat daar iets van in zich heeft vanwege de beoogde en gedemonstreerde wezenlijke 'IDENTITEIT VAN BURGERLIJKE WET EN GODSDIENSTIGE WET'. De TTP is een eigenlijk een 'apologie van de ware religie', te weten onze participatie aan de democratische staatsorde. Ik heb die aanzetten in mijn DEFINITIE VAN HET CHRISTENDOM meegenomen en verder trachten uit te werken. - In ieder geval heeft Spinoza niets te maken met de CDA-ideologie van het middenveld, zoals ik een zekere Terpstra van de Rooms-Katholieke universiteit Nijmegen ooit hoorde beweren in de aanwezigheid van Hare Majesteit. Het CDA kan zich voor zijn politiek programma ALLERMINST beroepen op Spinoza. Spinoza zou er de kachel mee aanmaken. Spinoza's verhouding tot de (Nederlandse) politiek van de 21e eeuw, die van Balkenende en Rouwvoet, durf ik vooraf staande te houden, is er een van complete tegenstelling, om de simpele reden dat de democratie ter wille van particularistische partijbelangen geweld wordt aangedaan.

Wim, bedankt voor deze stimulans. Ik was al enthousiast, terwijl ik nog pas op ca 2/3e van het eerste hoofdstuk was. Ik voelde aankomen - zeker ook na de voortreffelijke inleiding - dat dit 'mijn boekje' kon worden. En ik begrijp nu ook beter dat mijn idee dat dit een goede voorbereiding op die laatste cursusdag kon zijn wel eens de waarde van een soort antitoxische vaccinatie kon hebben.

Bedankt voor de boekentip. Ik heb het elektronisch inmiddels al binnengehaald, maar als het zo'n goed boek is ga ik het binnenkort aanschaffen. Ik zag 15 euro voor de hardback-editie bij Amazon.

Rene