Neuromarketing is huge big business onder Spinoza's vlag

Het Spinoza Centrum voor Neuro Imaging, dat in september 2010 officieel werd gelanceerd en daartoe eerder van Amsterdam een achtergestelde lening van 1 miljoen had gekregen, ontving dat jaar van het Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling ca. €8 miljoen subsidie. Daarmee kunnen geavanceerde fMRI-scanners aangeschaft worden. Momenteel wordt gewerkt aan een gebouw dat eromheen wordt geplaatst, waarna het grotere werk zal losbarsten.

En waarmee houdt men zich vooral bezig? Met neuromarketing! Victor Lamme, de directeur van het Spinoza Centrum voor Neuro Imaging, is partner-mede-eigenaar van Neurensics dat zich met neuro-onderzoek op de wereld van de marketing stort. De commerciële zijde van Neurensics  staat onder leiding van ‘merkstrateeg’ Martin de Munnik. De Munnik is de geestelijk vader van een eerder dit jaar opgericht - in Venlo gevestigd –  
  
internationale Neuromarketing Science and Business Association (NMSBA), waarvan hij een van de directeuren is. [“Some of the leading lights of neuromarketing have formed a new international association aiming to provide support to neuromarketers around the world” - hier].

Eraan gelieerd is het Neuromarketing World Forum 2012 dat in maart werd gehouden en volgend jaar maart weer en zo verder. Zeer gelikt alles, met fotopresentatie en video’s etc. Daar geschiedde de kick-off van de NMSBA, dat al leden en 'ambassadeurs' in meer dan 30 landen heeft.

Volgende week wordt de 3e Internationale Neuromarketing Conference 2012 gehouden over het thema: My Message in Your Brain. Dat er veel geld in die wereld omgaat is goed te zien aan de behoorlijk gelikte voorbereiding van zo’n conferentie (met allemaal interviewtjes e.d. met de sprekers, zie hier).  

Gisteren werd een persbericht verspreid over een recent hersenonderzoek van Neurensics en Sanoma Media waarvan de resultaten zullen worden gepresenteerd tijdens die Neuromarketing Conference. Boodschap: reclame werkt! “Het effect van reclame op attitude en gedrag is onderzocht middels fMRI scanning in het menselijk brein. Wat de meeste media-strategen wel vermoedden, wordt overtuigend en significant aangetoond. Reclame verandert onze kijk op merken. Al na een paar reclame boodschappen verandert de perceptie van het geadverteerde merk. Een multimediale campagne zorgt voor de meeste positieve emoties in het brein, het merk wordt relevanter, wekt vertrouwen en wordt gewaardeerd. Marketeers die willen bouwen aan hun merk doen er dus goed aan meerdere mediumtypen in te schakelen.” En zo ronkt het verder.  

Hebben ‘we’ daarom met onze belastingcenten via Europa het Spinoza Centrum voor Neuro Imaging gefinancierd? Neuromarketing lijkt via een omweg stiekem gesubsidieerde huge big business van zeer handige ondernemende jongens – onder dekmantel of zelfs in naam van Spinoza. [Geen wonder dat je het persbericht terugvindt op dutchcowboys.nl/]

Enfin, zie hier een presentatie van dat laatste onderzoek.

Dit is een blog van een neuro-scepticist. Zie ter verdere informatie:

Max Sutherland: Neuromarketing: What’s it all about? [PDF]

Veronica Boricean: Brief History of Neuromarketing [PDF]