Nancy Brenner-Golomb vond een uitgever

Tijdens de voorjaarslezingen van de Vereniging Het Spinozahuis die vorig jaar in februari-april in de IVKO-school in Amsterdam werden gehouden, ontmoette ik Nancy Brenner-Golomb. Ze sprak behoorlijk goed Nederlands, maar haar moedertaal was Engels. Ze was wiskundige, had les gegeven in Ghana en Turkije en ze had later haar doctoraal in filosofie gedaan aan de Universiteit van Utrecht. Ze was flink fanatiek in de discussie over de filosofie van Spinoza als ze vond dat anderen er niets van begrepen. Op een gegeven moment vertelde ze dat ze een boek had geschreven over de betekenis van Spinoza voor de wetenschap; de sociale wetenschappen in het bijzonder. Ze was al een tijd bezig geweest een uitgever te vinden, wat moeilijk lukte. In de pauze zocht ik contact met haar en bood aan dat ze – als ze geen uitgever vond – het zou kunnen publiceren op benedictusdespinoza.nl. Ze beloofde me per e-mail een kopie toe te zenden, maar bleef het liefst bezig met het vinden van een uitgever.

Dat is haar gelukt, ontdekte ik - hoewel ik denk dat het zo’n uitgever is waarvoor je zelf geld moet meenemen. Midden volgende maand zal bij Ontos Verlag haar boek verschijnen.

 

Nancy Brenner-Golomb: The Importance of Spinoza for the Modern Philosophy of Science. Can the revival of Spinoza’s naturalism refute cultural relativism? [€129.00, zie hier en hier bij Amazon]

 

De uitgever:
The question raised in this book is why Spinoza’s work which comes so close to the modern view of natural science is not prominent in the social sciences. The answer suggested is that this is due to the lingering influence of the Cartesian differentiation between the domain of science, dealing with material bodies in space and time, and the realm of thought to which the mind belongs. Spinoza’s rejection of this mind/body dualism was based on his conviction that the human mind was an essential part of the ‘forces’ which maintain human existence. Since this view fits so well the evolutionary view of life, the book suggests that after Darwin, when this dualism became untenable, it was replaced by a nature versus culture dichotomy. The book examines whether the history of the philosophy of science supports this explanation. The author believes that answering this question is important because of the rising influence of cultural relativism  which endangers the very survival of modern science and political stability.

 

Het bestand dat ik van haar ontving, was een niet erg geslaagde conversie van Wordperfect naar MS Word. De opmaak lag geheel in de war en vooral de voetnoten klopten niet meer. Ik had er veel werk aan om de lange inleiding zo goed mogelijk te herstellen. Maar halverwege ben ik gestopt met lezen; ze kon me niet boeien. Haar tekst vloog in het betoog dat ze probeerde op te bouwen, van links naar rechts door de werken van Spinoza, zoals een Jehova-getuige door de Bijbel vliegt, zonder enig oog voor welke context dan ook.
Ik vond het dan ook niet erg dat ik haar de keren erop niet meer bij die cursus zag, zodat ik niet met haar over mijn leeservaring hoefde spreken.

Ik hoop echter dat ik ongelijk had (dat het aan mij lag) en dat ze enig succes mag ondervinden met haar uitgegeven boek.
Bij BooksGoogle is de opzet en de lange inleiding in z’n geheel te lezen.