Mijn zomercursus 2015 (zonder collegium)

Momenteel zit men (dat zijn de graduate students & post-docs) in Groningen midden in de Summer School Collegium Spinozanum die morgen afloopt. Op 27 juli, de dag waarop Spinoza in de ban werd gedaan, begint in Barchem de Spinoza zomerweek van de VHS, waaraan ik meestal deelneem. Dit jaar besloot ik niet deel te nemen aan de VHS-zomercursus – hoe jammer ik het ook vind, daar het ook heel leuk en leerzaam is Spinoza samen met anderen te bestuderen. Maar deze keer sprak me de aanpak minder aan en ik meldde mij niet aan. Ondanks mijn afwezigheid is de cursus overigens al enige tijd volgeboekt (men kan zich op een reservelijst laten plaatsen, cf.).

Ik nam mij voor dit jaar mezelf een cursus te bereiden. En daarom besloot ik, hoewel mijn boekenkast al uitpuilt van de spinozana, er nog een aantal aan te schaffen. Met name was ik zeer geïnteresseerd geraakt in de aanpak van Donagan en besloot ik diens Spinoza-boek te bestellen (voor een prijs die ik nu bereid was te betalen, daar ik immers m’n cursus- en verblijfsgeld uitspaarde – ach, je zoekt zo je redenen voor je daden…).

 

Geïnspireerd door het boek dat ik recent ontving en waarin ik al flink bezig ben, Matthew Kisner & Andrew Youpa (Eds.), Essays on Spinoza's Ethical Theory, besloot ik deze zomer mij vooral eens te verdiepen in de meer ethische kant van de Ethica. Daartoe bestelde ik o.a. Michael Lebuffe, From Bondage to Freedom: Spinoza on Human Excellence, en het al oudere David Bidney, The psychology and ethics of Spinoza. A study in the history and logic of ideas (1962, oorspr. 1940). Nog onderweg naar mij is Matthew J. Kisner, Spinoza on Human Freedom: Reason, Autonomy and the Good Life.

Ik zal echt niet alles in één zomer kunnen lezen. Maar er zitten enige essaybundels bij, waaruit ik af en toe eens een titel tot mij kan nemen.

Maar eerst verdiep ik mij in en bevind ik mij trouwens al diep in Donagan’s Spinoza.

                                         _ _ _ _ _

Ik zie vooralsnog meer heil in mij heenworstelen door een 'brij aan secundaire Spinoza-uitleggers' (Bas Beekhuizen), dan om helemaal alleen m'n eigen Spinoza-filosofie te verzinnen en dat voor zoete Spinoza-koek aan de man te brengen.  

Reacties

Waarom de natuurwetten niet slechts mensen voortbrengt die zich door de Rede laten leiden, komt omdat de werkende Natuur de mensen naar de eigen aard en voorstellingsvermogen laat werken.
‘Zoveel hoofden zoveel zinnen’, zegt dat de mensen naar gesteldheid van hun hersenen over de dingen oordelen en ze de dingen vaak liever inbeelden dan ze te begrijpen. Want indien zij de dingen begrepen, zouden deze hen, getuige de wiskunde, hen allen zoal niet aanlokken, dan toch tenminste overtuigen; door alle mensen op dezelfde wijze naar waarheid (natuurwetmatige werking en oorzaak van de substantiële werkelijkheid) worden begrepen.
Dat verzin ik niet dit lees ik vrijwel letterlijk in het aanhangsel Ethica deel 1.
Ik heb er moeite mee dat je hierboven stelt dat ik maar wat verzin en dat je oordeelt, dat ik mijn wijsbegeerte voor zoete Spinoza-koek aan de man wil brengen. Zo zoetsappig is mijn kritiek op jouw Spinozisme kennelijk niet, want je wist mijn bijdrage aan de discussie telkens als die in jouw metafysische kraam niet te pas komt. Zielig.

Deze keer laat ik de onzin waarmee je weer begint uiteraard staan, Bas, want ik had deze keer je opmerking zelf uitgelokt. Je bewijst ermee dat je mijn blog steevast helemaal uitpluist. En je toont ermee aan dat je de schoen als jou passend aantrekt.
Verder hoop ik dat je dit blog eindelijk eens wilt loslaten en ergens voor jezelf gaat beginnen.

Zojuist kwam ik weer zo'n typisch BB-reactie tegen, waarvan ik achteraf niet begrijp dat ik hem toen niet heb gewist.

http://spinoza.blogse.nl/log/het-verstand-blijkt-iets-ondefinieerbaars.html

Stan,

Ik schat jouw blog op waarde en lees hem graag. Ik verschil slechts van mening m.b.t. de bijdragen die je zelf soms levert bij de secundaire literatuur over Spinoza. Dan staat het toch vrij om te reageren en dat niet voor zoete koek aan te nemen of te slikken. Jij lokt dat zelf uit. Dat is dan toch geen punt.
Dat je mijn natuurkundige benadering onzin vindt, ligt aan jouw vooroordeel. Ook nu verklaar je je niet nader, maar gedraag je je als een schoolmeester die het allemaal als de bovenmeester veel beter weet.

“Sed de his satis“

Kwens je veel profijt toe uit het aardige en levendige boek van Donagan (die ook nog naar mij verwijst). Ik heb het ooit stevig bestudeerd en van veel opmerkingen voorzien. Maar bedenk wel dat er twee losse vellen met CORRIGENDA in (behoren te ) liggen. Het staat midden in onze discussie van de 80er jaren.

Mijn exemplaar bevat geen losse vellen met Corrigenda.
Uiteraard heb ik de Klever-referentie gezien.
Het is bepaald geen eenvoudig boek - zeer pittig, maar ontzettend boeiend en uitdagend. Het schreeuwt om langzaam lezen en herlezen.
Er moet ontzettend diepgaande studie aan vooraf zijn gegaan. Boeiend om mee te maken hoe hij op alle fronten laat zien hoe Spinoza de eerdere filosofische theologie volstrekt naturaliseert.
Opvallend is hoe sterk Donagan steeds van Descartes uitgaat en benadrukt dat Spinoza op hoofdlijnen Descartes' fysica volgde.