Krzysztof Penderecki: Oratorium 1000 Voices for Peace op tekst van Erasmus en Spinoza

Als alles goed gaat krijgen we in het najaar twee muziekpremières van tachtigjarige componisten die Spinoza in hun werk betrekken: op 11 oktober 2014 zal in het Concertgebouw in Amsterdam de première worden uitgevoerd van de Spinoza-Opera van Theo Loevendi (1930) in het kader van de NTR ZaterdagMatinee.

En op 9 november 2014 zal in de Basiliek van Koekelberg te Brussel in het kader van het Festival van Vlaanderen Internationaal Brussel-Europa van de Poolse componist en dirigent Krzysztof Penderecki (1933) het Oratorium 1000 Voices for Peace en een symfonieorkest in première gaan. Sterker nog: het zal slechts eenmaal in deze bezetting worden uitgevoerd. Het Brussels Philharmonic begeleidt 35* koren uit alle (50) landen die betrokken waren bij de Eerste Wereldoorlog. Het oratorium zal 20 tot 30 minuten duren.
*) 15 buitenlandse en 20 Belgische koren

Dit hele jaar "vieren" we de honderdste verjaardag van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Deze belangrijke gebeurtenis wordt op vele manieren herinnerd over de hele wereld. Deze eenmalige uitvoering van 1000 Voices for Peace is gedacht als Brusselse apotheose van alle herdenkingsvieringen van die Grote Oorlog.
De bedoeling is dat het als oproep tot vrede wordt ervaren.

Componist Penderecki, al bekend van zijn Trauermusik für die Opfer von Hiroshima (Threnos) uit 1961, is op verzoek van de opdrachtgever uitgegaan van Latijnse teksten van Erasmus en Spinoza. Zo is te lezen in een eerste bekendmaking een half jaar geleden [cf.].

             

Maar wat is er gebeurd?

Op de officiële website van het project waarop een uitgebreide folder kan worden aangeklikt [die folder elders ook als PDF], wordt met geen woord meer gerept over de opzet dat van Latijnse teksten van Erasmus en Spinoza zou worden uitgegaan. Is dit intussen vervallen? Niet van belang meer geacht? Waarom wordt er niets meer over gezegd?

Aanvulling 2 juni 2014

Van de heer Anthony Heidweiller, project leader ‘1000 Voices for Peace’, ontving ik imiddels antwoord op mijn verzoek om nadere informatie. Hij schrijft:
"Dank voor uw mail. De heer Penderecki heeft na overleg besloten gebruik te maken van een andere tekst, echter wel in het Latijn: Dies Irae."

Hetgeen in de kop van dit blog staat klopt dus niet. Had daarover iets in het prospectus gestaan, dan was dit een heel ander blog geworden. Het is immers wel nuttig te weten op welke tekst die 1000 stemmen straks zullen klinken.

Op het Dies Irae componeerde Penderecki al eerder: voor zijn "Dies Irae in memory of the victims of Auschwitz", later ook wel als  "Auschwitz Oratorium" aangeduid, ontving hij in 1968 de Prix Italia. Het Dies Irae komt ook voor in "Polish Requiem" (1980–84, 1993, 2005).

                                                  * * *

Intussen haal ik hier alvast iets van Penderecki naar binnen; niet van die 'moderne' zenuwenmuziek als Polymorphy (uit 1961), maar b.v. zijn Symphony No. 7 'The Seven Gates of Jerusalem' [Cf.], of zijn "Passio et mors Domini nostri Iesu Christi secundum Lucam" uit 1966 [cf.]. Ik koos voor
Krzysztof Penderecki : Concerto Grosso per tre violoncelli e orchestra (2000)
Andrzej Bauer, Bartosz Koziak e Rafal Kwiatkowski, violoncelli
Polish National Radio Symphony Orchestra diretta da Krzysztof Penderecki

                                                   * * * 

Penderecki conducts Penderecki Symphony No.8
"Lieder der Vergänglichkeit" voor drie solisten, gemengd koor en groot orkest (2005)

Polish National Radio Symphony Orchestra
Seoul International Music Festival, 30 mei 2009

Reacties

Informatie aan het blog toegevoegd. Het in het blog gestelde klopt niet meer. I.p.v. op teksten van Erasmus en Spinoza, componeerde Penderecki in overleg met de opdrachtgever liever op het Dies Irae.

Had hij daartoe niet—als Kant te Koningsbergen—een akademischen leerstoel ter beschikking,—in den Haag, waar hij de laatste tien of twaalf jaren van zijn kortstondig leven doorbracht,