Judith Butler onder vuur - vroeg als teener al naar de juistheid van Spinoza's ban

Judith Butler. Foto: Andrew Rusk op FlickrDe joodse filosofe Judith Butler (1956) doceert aan de Berkeley University (USA) retorica en vergelijkende literatuurwetenschappen. Zij werd vooral door haar boek Gender Trouble (1990) ook buiten de universitaire wereld bekend vanwege haar ‘gender deconstructie’. Op 12 september 2012 zal haar, zo werd vorige week bekend gemaakt, in Frankfurt de Theodor-W.-Adorno-Preis verleend worden en op 15 september zal ze deelnemen aan een podiumdiscussie in het Jüdisches Museum in Berlin. En ‘dus’ is er weer een rel, want de Zentralrat der Juden bevalt dat alles in het geheel niet. Die werpt haar voor de voeten dat zij Israël zou haten en antisemiet zou zijn.  

Judith Butler lijkt wel een hedendaagse Sartre die tijdens een teach-in aan de UC Berkeley in 2006 over de vraag naar de relatie tussen ‘links’ en de terreurgroepen Hamas en Hezbollah, gezegd zou hebben: “I think, yes, understanding Hamas/Hezbollah as social movements that are progressive that are on the left; that are part of a global left is extremely important.”

Gisteren verdedigde zij zich in de Zeit-online.

Vandaag in Cicero-online, Magazine für politische Kultur, een analyse door Daniel Schreiber die zo begint:

“Eine Synagoge in Cleveland, im US-Bundesstaat Ohio, circa 1970. Der Civil Rights Act ist erst seit sechs Jahren in Kraft, der Vietnamkrieg ermüdet das Land, und die Ausläufer der linken Kulturrevolution dringen zunehmend auch ins heartland Amerikas vor. Die 14-jährige Judith Butler sitzt im Religionsunterricht, ist aufmüpfig und kann nicht aufhören zu reden. Den Rabbi ärgert das und verdonnert sie zu Nachhilfestunden. Das Mädchen freut sich. „Ich erklärte ihm“, erinnert sich Butler, „dass ich existentialistische Theologie lesen wollte, Martin Buber. Ich wollte über die Frage reden, ob es eine Verbindung zwischen der Philosophie des deutschen Idealismus und dem Nationalsozialismus gibt. Ich wollte wissen, warum Spinoza exkommuniziert wurde, was da genau passiert war, und ob seine Synagoge nicht im Unrecht war.“ [Hier]

Verdient Judith Butler den Adorno-Preis? Vraagt EDWARD ALEXANDER in The Jerusalem Post, en hij besluit met: “So it would seem that, to quote Butler, “Language plays an important role in shaping and attuning our... understanding of social and political realities” – except when it happens to be the anti-Semitic language that demonizes Israel as the devil’s experiment station, black as Gehenna and the pit of hell.”  [Hier]

Judith Butler and the Crime of Academic Inverse Liberalism in The Algemeiner

Verdient Judith Butler den Adorno-Preis? in Telepolis

Zomaar een kleine greep uit de meer dan 100 perscommentaren, waarvan het grote merendeel uit Duitsland, dat zo ongeveer het patent op dit soort debatten heeft [cf]