[Hersteld] Vermarkten van Spinoza

Teruggehaald uit het cachegeheugen van Google, nadat blogse.nl alle blogs van 2½ maand gewist had.

Vermarkten van Spinoza

Spinoza was een poosje in zaken. Tegenwoordig worden soms zaken gedaan met Spinoza. Je ziet zijn naam wel eens gebruikt worden, zonder dat het product of de dienstverlening iets met Spinoza’s leven of denken van doen heeft. Bijvoorbeeld op geschenkartikelen [zoals hier] of door een evenementenbedrijf [hier]. Waarom dat laatste Spinoza's naam en een logo met 'n Spinoza-beeltenis hanteert mag Joost weten.

    

Naast cursussen die inzicht in zijn leer proberen te verbreiden,  zie je af en toe ook cursussen die deelnemers beloven met behulp van Spinoza tot groter geluk te brengen (hetgeen discutabel is), en een enkele maal kom je therapeutische dienstverlening tegen om mensen te helpen inzicht in en beheersing van hun persoonlijke problemen te bieden - mét inzet van Spinoza. Als dat serieus en deskundig gebeurt, is daar niets mis mee.

Maar wat te denken van marketing en klantenbenadering ‘met Spinoza’?

Na een aantal jaren gewerkt te hebben (als support medewerker, account manager, customer support manager, business development consultant, commercieel directeur en business unit directeur) kreeg Hans Nouwens een idee (“ontwikkelde een concept”) en werd in 2004 oprichter en eigenaar van een bedrijf, Integraal KlantBeleid ofwel I-KB. Daarmee gaat hij de boer op om bedrijven te helpen de klant werkelijk centraal te stellen en waarbij het gevolg is: een ijzersterke concurrentiepositie en gegarandeerd meer succes.

Spinoza als onderwijzerEn dan ineens blijkt: daarbij wordt Spinoza als inspiratiebron ingezet!

VERTREKPUNTEN: Gedachten en gevoelens vormen één onlosmakelijk geheel. Ze laten twee kanten zien van het vermogen waarover ieder levend organisme beschikt: zolang mogelijk volharden in het bestaan. Dat doet een beroep op een aanvullend vermogen: het behouden van evenwicht tussen denken en voelen. De brug tussen die twee ligt in het beeldend vermogen. Aangeboden worden: DE SPINOZA TRY-OUTS: Dankzij de inmiddels wetenschappelijk onweerlegbaar bewezen bevindingen van een allochtone Amsterdammer uit de Gouden Eeuw, verzekert u zich met onze Rationele EmotieManagement (REM)-methodiek van grensverleggende resultaten. VISIE: Gevoel en verstand zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zij vormen elk een aspect van ons vermogen om zo lang mogelijk deel van leven te hebben. Gevoel en verstand vormen samen ons beeldend vermogen.

Naarmate die voorstellen eenduidiger zijn, oefenen zij meer druk uit op ons vermogen om betrekkingen aan te gaan. Dat uit zich in handelingen die door emoties, gevoelens, aandriften en motiveringen worden gestimuleerd of geremd.

Deze vermogens werken volgens natuurwetenschappelijke wetmatigheden.

In de jaren ‘70  van de 17de eeuw richt Spinoza zijn aandacht op het beeldend vermogen van de menselijke geest. Zijn conclusie: wij voelen met ons verstand.

MISSIE: Streven naar bestendige betrekkingen. Hoe breder publiek, des te zwaarder weegt het verstand."

(jawel)

Op de website kunnen belangstellenden een tekst lezen of downloaden over “Gevoelens? Aandoeningen zal je bedoelen”, waarin een poging wordt gedaan iets van Spinoza’s passieleer uit te leggen, maar waarbij de vraag is hoeveel lezers daar iets van zouden begrijpen. Ook is er een tekst over Spinoza's leven.

Reacties

Het geeft te denken dat Spinoza zo goed in de markt ligt en zijn naam bevorderlijk is voor de verkoop van de gekste dingen. Hoe is dat toch mogelijk? Zijn proposities zijn toch stuk voor stuk paradoxaal. d.w.z. onverenigbaar met onze gangbare overtuigingen! Zij moesten toch, om het Pauliniaans te zeggen, worden beschouwd als 'dwaasheid' (moria)? Dat hij zo in de mode is, zou wel eens hier aan kunnen liggen dat wij hem steeds verdraaien en versimpelen. Wij hebben Spinoza zo veranderd, dat hij aansluit op onze vooroordelen. Ja, dan doet hij het wel! -

It seems to me that Spinoza expressed the path to freedom to be within the realm of concrete exchange, shot through with the effects of the imagination which are not altogether negative. As a merchant, and a merchant's son, it was through the connectivity to others, imaginary and otherwise, that community is achieved. And our imaginary pictures of the man Spinoza have both retarded and advanced our understanding of him and his philosophy.

E34p12: The Mind, as far as it can, strives to imagine those things that increase or aid the Body's power of acting. Dem:...so long as the Mind imagines those things that increase or aid our body's power of acting, the Body is affected with modes that increase or aid its power of acting, and consequently the Mind's power of thinking is increased or aided.

The imitations of the affects (E3p27) guarantees the imagination to be both a source of binding and of conflict. It is the service of rationality to take up the imagination in its best it has to offer, as it aids in our power of thinking.

If the image of Spinoza is suddenly becoming prevalent in society, it may be that we are now at a time when Spinoza's life and thinking has very important things to say, and part of this can be heard through imaginative realizations. The figure of Spinoza leads us to the mind of Spinoza. How could it not be.

Klever en Verduld maken zich zorgen over de trivialisering van Spinoza. Klever; “Het geeft te denken dat Spinoza zo goed in de markt ligt en zijn naam bevorderlijk is voor de verkoop van de gekste dingen.”

Mij lijkt dit in het geval Spinoza net zo min een probleem als bij Rembrandt. Immers, een schilderij van Rembrandt wordt er niet minder goed van als een café Rembrandtcorner is, of als de Nachtwacht in brons op het Rembrandtplein wordt uitgebeeld. Zo zal de filosofie van Spinoza niet geschaad worden door dit vermeende misbruik.

Dat zijn naam zo bevorderlijk is voor de verkoop van de gekste dingen, kan dus alleen maar positief beoordeeld worden, want hoe meer hij een naam van de straat wordt , hoe meer mensen nieuwsgierig worden naar zijn ideeën.

Klever weet vaak overal een antwoord op, maar nu reizen zijn haren ten berge; “Hoe is dat toch mogelijk? Zijn proposities zijn toch stuk voor stuk paradoxaal. d.w.z. onverenigbaar met onze gangbare overtuigingen!”

Dat iets ‘paradoxaal’ is wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dit dus ‘onverenigbaar met onze gangbare overtuigingen’.

In de door Klever nog dominant geachte ‘gangbare overtuigingen’, zoals in religies, zitten immers ook tjokvol met tegenstrijdigheden.

Dat zijn naam gebruikt wordt wil natuurlijk ook helemaal niet zeggen dat deze mensen zijn filosofie volledig begrijpen. Het wil wel zeggen dat de naam Spinoza blijkbaar in de samenleving een veel positievere conotatie heeft gekregen, dan voorheen, dus de afgelopen eeuwen waarin christenen hem systematisch demoniseerden. Ook dat is dus winst.

Bovendien kun je de conclusie trekken dat Spinoza’s filosofie dus niet meer zo ‘onverenigbaar met onze gangbare overtuigingen’ is. De gangbare overtuiging is dus opgeschoven richting Spinoza. Ook dat is dus winst.

Om nu een verklaring te vinden voor het ontstaan van het probleem dat hij zich verbeeldt, oppert Klever zou dat; “… wel eens hier aan kunnen liggen dat wij hem steeds verdraaien en versimpelen.”

Met ‘wij’ bedoelt hij dus ook zichzelf. Dus wij allemaal, die zich bezighouden met Spinoza zijn daar schuldig aan. Het ‘steeds verdraaien’ zoals je bij ‘reli-spinozisten’ veel ziet is natuurlijk nooit goed, maar wat is mis met het ‘versimpelen’ als daar de ideeën van Spinoza heel goed in verwoord worden en veel toegankelijker worden, zodat veel meer mensen dan alleen een elitaire coterie, bekendheid daarmee krijgen?
Klever houdt Spinoza dus liever ingewikkeld, onbegrijpelijk, paradoxaal etc.

Moedeloos eindig Klever; “Wij hebben Spinoza zo veranderd, dat hij aansluit op onze vooroordelen. Ja, dan doet hij het wel! –“

Wij moeten ons dus allemaal schamen en alleen Klevers ware uitleg van Spinoza volgen.

Dit alles verspreidt de geur van een incestueuze, zelfgenoegzame, ivoren toren, navelstaarderij, die absoluut niet bevorderlijk is voor de verspreiding van de ideeën van Spinoza, waar Klever zich paradoxaal genoeg wel voor inzet.

Het is toch duidelijk wat voor gevaar er loert als Spinoza op simplistische wijze wordt gebruikt voor therapiën en als marketing tool? Er ontstaat daardoor een verkeerd beeld van de filosofie van Spinoza, terwijl er al zo veel verwarring is over zijn ideën. En als er iemand is die niet incestues is en niet aan navelstaarderij doet is het Wim Klever wel. Zie zijn uitleg over deTTP.

@ Evert Hartog,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben het volledig eens met alles wat je hierin zegt.