[Hersteld] "Spinoza Rhapsody" van Urs Fischer

Teruggehaald uit het cachegeheugen van Google, nadat blogse.nl alle blogs van 2½ maand gewist had.

"Spinoza Rhapsody" van Urs Fischer

In de reeks  "Kunst met Spinoza", zoals die geleidelijk aan op dit weblog groeiende is, deze keer aandacht voor "Spinoza Rhapsody" van Urs Fischer (Zwitserland 1973).

  RoteLinie_01.jpg

[van hier]

Urs Fischer (Zwitserland 1973) was een van de genomineerden in 2006 voor ‘The Vincent Award’. Dat is een belangrijke Europese prijs die tweejaarlijks wordt uitgereikt aan een Europese kunstenaar wiens werk zeer relevant is voor de kunst van vandaag. Iedere editie zijn er vijf genomineerden, die hun werk tonen in een expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam. Tijdens die tentoonstelling wordt de winnaar bekend gemaakt, die de prijs van € 50.000 in ontvangst mag nemen. Niet hij, maar de Pool Wilhelm Sasnal won de prijs.

De draadconstructie (of hoe het object ook omschreven mag worden - Tentakel-Gebilde werd het door iemand genoemd)  vanuit verschillende hoeken:

 007 [van hier - alwaar te vergroten]

               [van hier]

[van hier] of [van hier]

 [van hier]

Het kan ook samengebracht worden met ander werk

 

Franz west ("Cool books"), Piotr Uklanski (Flag), Urs Fischer ("Spinoza RHapsody") tijdens Hamsterwheel Venice  van 8-6-2007  26-8-2007 [hier bij Galerie Meyer Kaier] 

Over Urs Fischer kon ik naast dit en een pdf met een tentoonstellingsoverzicht weinig meer informatie vinden, laat staan over zijn zo genoemde kunstwerk "Spinoza Rhapsody". Het ís gefotografeerd, zoals hier mag blijken, maar nauwelijks besproken. Ik zou willen weten: waarom Spinoza? Waarom Rhapsody?

Eén review: "Les arborescences corail de son (Urs Fischer) installation Spinoza Rhapsody seraient à l'image de la structure de la pensée du philosophe hollandais. En tout cas, elles forcent le visiteur à avancer prudemment entre leurs branches. L'accumulation délibérée, la saturation et le désordre qui veulent dire l'énergie de la création." (een blogger die dit overnam uit LE MONDE | 03.10.07) 

Hier méér werk van Urs Fischer. Of zie hier zijn 'kunstwerk', bestaande uit een gigantisch  in de vloer van een gallery, Gavin Brown’s Enterprise, gegraven gat à  ± $250,000 (hier een werkoverzicht van die gallery).
Zou zo'n kunstenaar van Spinoza in de war zijn geraakt? Ik denk overigens niet dat hij zich echt met Spinoza heeft bezig gehouden - want dan houdt je geen tijd over om zulke 'kunst' te maken.

Reacties

Le Monde is een goeje krant; die zou wel eens gelijk kunnen hebben. De energie van de goddelijke natuur is onbeperkt en produceert 'op oneindig veel wijzen' (infinitis modis, 1/16). Dus waarom niet de ogenschijnlijk wanordelijke of gedrochtelijke wijze? Daarvan vinden wij toch genoeg voorbeelden in onze omgeving? Spinoza heeft in zijn esthetica trouwens zelf aandacht geschonken aan wat die krant 'abhorrescent' noemt. Zie daarvoor de appendix van Ethica 1. "Wanneer bv. de bewegingen de de oogzenuwen van aandoeningen door objecten ontvangen, bijdragen tot ons welbevinden, worden de objecten die ze veroorzaken schoon genoemd; in het tegenovergestelde geval heten zij misvormd (deformia). Wanorde bestaat niet; wanaorde is een ervaringskategorie. De natuur is volmaakt. De kunstenaar wil ons met zijn grillige koraalfiguur aan het denken zetten.

Wim, jij staat meer open voor moderne kunst dan ik, merk ik. Of je geeft de kunstemaker veel krediet. Uiteraard: overal kun je wel over denken. Ik heb enigszins moeite om dit soort fratsen echt serieus te nemen. Heb je ook doorgeklikt naar het grote gat in Gavin Brown’s gallery? Waarom zou je alleen de bedriegerij van theologen en niet die van kunstenfratsers aan de kaak stellen? Ik gooi ze niet allemaal op één hoop, hoor, maar ook in de kunstwereld heb je bedrog én een grote goegelovige familie die er geïmponeerd omheen wandelt. Als het maar opgesteld is in een museum.