Even de stilte verbreken

De Maand van de spiritualiteit die 12 januari begint, heeft dit jaar als thema: stilte!

Soms echter kan de stilte beter doorbroken worden. Een bijvoorbeeld. “Baruch Spinoza, who couldn’t live being silent about his heterodox thoughts,” aldus David Novak in antwoord op twee commentaren – van Leora Batnitzky (Princeton University) en Michael Walzer (Institute for Advanced Study) tijdens een symposium resp. roundtable over The Jewish Social Contract dat in 2005 werd gehouden over David Novak’s in datzelfde jaar uitgekomen boek: The Jewish Social Contract.

Die bijeenkomst was georganiseerd door de Association for Jewish Studies. Twee van de bijdragen – Batnitzky en Walzer – mét Novak’s antwoord werden gepubliceerd in Hebraic Political Studies. [PDF]   

Ik kom hier op doordat de AAS hiernaar verwees, n.a.v. een boek dat in december uitkwam, Elliot N. Dorff and Jonathan K. Crane (Eds.) The Oxford Handbook of Jewish Ethics and Morality, [OUP USA. January 2013 - ISBN 9780199736065], en waarin een hoofdstuk opgenomen is van David Novak “Spinoza and Jewish Ethics.”
[Amazon]

Wel aardig van de AAS om op de verschijning van dit boek met dit hoofdstuk te wijzen, maar… het is niet altijd Spinoza als er Spinoza op staat.

Het voordeel van een blog als dit is dat ik er niet de stilte over hoef te bewaren en er op kan wijzen dat we hier in de joods-orthodoxe hoek zitten waarin Spinoza ofwel wordt genegeerd ofwel wordt bestreden.

Dat genoemde verslag verscheen in Hebraic Political Studies [Vol. 1, No. 5 (Shalem Press, fall 2006), pp . 593–622 - nogmaals dat PDF], een uitgave van het instituut van Yoram Hazony over wie ik twee waarschuwend bedoelde blogs had [op 15-7-2011 en op 23-1-2012].
Dat eerdere boek ook even hier binnen gehaald:

David Novak, The Jewish Social Contract. An Essay in Political Theology, Princeton University Press. Princeton University Press, 12005, 22009

Daarin een paragraaf: "Baruch Spinoza: Covenant as Social Contract" [books.google]

"The Jewish Social Contract begins by asking how a traditional Jew can participate politically and socially and in good faith in a modern democratic society, and ends by proposing a broad, inclusive notion of secularity.
David Novak takes issue with the view--held by the late philosopher John Rawls and his followers--that citizens of a liberal state must, in effect, check their religion at the door when discussing politics in a public forum. Novak argues that in a "liberal democratic state, members of faith-based communities--such as tradition-minded Jews and Christians--ought to be able to adhere to the broad political framework wholly in terms of their own religious tradition and convictions, and without setting their religion aside in the public sphere.
Novak shows how social contracts emerged, rooted in biblical notions of covenant, and how they developed in the rabbinic, medieval, and "modern periods. He offers suggestions as to how Jews today can best negotiate the modern social contract while calling upon non-Jewish allies to aid them in the process. The Jewish Social Contract will prove an enlightening and innovative contribution to the ongoing debate about the role of religion in liberal democracies."