Effect van vermelding van de url van dit blog in de krant

In Trouw van dinsdag 1 december verscheen bij het artikel over Spinoza het url-adres van dit Spinoza-blog en ’s-middags verscheen het aanklikbaar aan het eind van dat artikel op de website van Trouw. [Cf. blog]

Eigenlijk had ik meteen eergisteren en gisteren even moeten bekijken welk effect hiervan uitging. Maar goed, ik bedacht dat pas vandaag, en ook vandaag is nog merkbaar dat er lezers even een kijkje naar dit blog zijn komen nemen.
De ruwe verdubbeling van het aantal unieke bezoekers, leidde niet tot een verdubbeling van het aantal bekeken blogs; je kunt voorzichtig concluderen dat vaste bezoekers méér door het blog snuffelen, dan de toevallige bezoekers die ook even een kijkje kwamen nemen.   

 

Schommelt tegenwoordig het gemiddeld aantal unieke bezoekers op rond de 300 per dag (het merendeel, ruim 60 %, ‘vaste klant’ via boekmark/favoriet), gisteren kwam dat aantal op boven de 800 uit (dinsdag zal dat mogelijk zelfs meer zijn geweest, maar dat kan ik niet meer zien).

 

 


Zelfs vandaag hebben (tot ca. 16:00 uur) nog 15 personen de link aangeklikt van de website van Trouw (ook dat zal gisteren en eergisteren meer zijn geweest). Slechts een paar personen hebben het adres van dit blog zelf ingetypt, de meesten laten zich brengen door Google.

 

 

Met dank aan Trouw