De casus Spinoza: symposium over herroepen banvloek op Spinoza

Dit nieuws breng ik als plaatje. Erop klikken brengt u bij de Rode Hoed.

Toch ook als tekst, voor het geval het ooit weer van die website verdwijnt.

De casus Spinoza

Uniek symposium over herroepen banvloek op Baruch Spinoza (1632-1677)

Voor het eerst in de geschiedenis zullen in Amsterdam prominente wetenschappers en religieuze leiders bijeenkomen om de ban tegen Spinoza onder de loep te nemen. Filosofen, religieuze leiders en historici uit Amerika, Nederland en Israël zullen in debat gaan over de historische achtergronden, rechtmatigheid en morele implicaties van de ban, en over de mogelijkheid die op te heffen.

Niemand heeft door de eeuwen heen meer symbool gestaan voor de vrijheid van meningsuiting, rede en verlichting dan Spinoza. Het is een unicum dat wetenschap en religie bijeenkomen om over de ban te spreken in deze tijd waarin de term fatwa niet meer weg te denken is. In een tijd waarin de vrijheid van meningsuiting in elke democratie gewaarborgd lijkt , rijst de vraag of het herroepen van de banvloek niet op zijn minst besproken zou moeten worden. Dat is het centrale thema van het symposium De Casus Spinoza.

Sprekers zijn o.a. Steven Nadler, Jonathan Israel, Yosef Kaplan, Nathan Lopez Cardozo, Opperrabbijn Toledano, Emile Schrijver, Piet Steenbakkers, Herman Philipse en Paul Cliteur.

Organisatie: Universiteit van Amsterdam/Hebreeuwse en Joodse studies, Crescas Instituut voor Joodse Educatie en Ronit Palache.
 
Toegang: € 15,-
Datum: zondag 6 december
Aanvang:  14:30 uur
Café open:  14:00 uur
Zaal: Oosterhuiszaal
______________________
 
 

Wat er bij dit symposium bij mij opkomt.

Om de banvloek uit de 17e eeuw in de 21e eeuw als “de casus Spinoza” nog eens over te doen, daarmee heb ik helemaal niets. Wie heeft hier belang bij? Bij wie leeft die kwestie? Namens wie wordt die ‘casus’ – zeg – heropend?  

De feiten en achtergronden van de gebeurtenis van 27 juli 1656 achterhalen en van alle kanten bekijken: prima. Nuttig om er zoveel mogelijk over te weten. Maar geschiedenis maak je niet ongedaan. En de wetenschap dat nu misschien geen joodse instantie meer zo’n ban zou uitspreken, is ook nauwelijks interessant (hoewel dat niet eens zeker is).

Om er toneel van te maken, waarmee die tijd en gebeurtenis a.h.w. is te herbeleven: eveneens prima. Zoals het toneelstuk van David Ives New Jerusalem. The Interrogation of Baruch De Spinoza at Talmud Torah Congregation: Amsterdam, July 27, 1656.

Maar het meest zinvolle zou m.i. zijn als de ‘casus Spinoza’ zou worden geactualiseerd door te laten zien hoe in bepaalde landen nu nog steeds Spinoza’s worden verbannen of gevangen gezet. Denk alleen al aan de Arabische Spinoza-blogger Raif Badawi [cf. blog]

Crescas brengt het zo:

 

 

Reacties

Dag Stan, dank voor de melding op je blog. Ik heb al kaartjes besteld. Ik verwacht dat het vooral zal gaan over religieuze en politieke (in-) tolerantie en (on-)vrijheid. En over die banvloek: die was voor Spinoza wellicht een zegen:-)

Straks, zondagmiddag een ronde tafel gesprek van tien personen over Spinoza's ban: Irene Zwiep (gespreksleider), Jonathan Israel, Steven Nadler, Yosef Kaplan, Piet Steenbakkers, Opperrabbijn Pinchas Toledano, Nathan Lopes Cardozo, Emile Schrijver, Herman Philipse, Benjamin Moser (biografie van Clarice Lispector).
Hoe kan ieders mening goed uit de verf komen. Het lijkt me wat overcrowded te worden op dat podium in De Rode Hoed. Of dat nu wel zo verstandig voorbereid is, kun je je afvragen.